Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/ <span>"</span><a href="http://journal.museum.kpi.ua/"><strong>Дослідження з історії техніки</strong></a><span>" – </span><span>періодичний збірник, присвячений актуальним проблемам історії техніки.</span> uk-UA <p><span>Автор повинен бути згоден, що його рукопис може бути оприлюднений на сайтах Журналу</span><span>, </span><a href="http://museum.kpi.ua/">Державного політехнічного музею</a><span>, </span><a href="http://library.kpi.ua/">Науково-технічної бібліотеки НТУУ «КПІ»</a><span>, </span><a href="http://www.kpi.ua/">НТУУ «КПI»</a>,<span> </span><a href="http://nbuv.gov.ua/">Національної бібліотеки України імені Вернадського</a><span> та інших у вільному необмеженому доступі без виплати будь-яких гонорарів і самим наданням статті до публікації підтверджує свою згоду на це.</span></p><p><span><strong>Актуальна інформація для авторів публікується на офіційному сайті журналу: <a href="http://journal.museum.kpi.ua/">http://journal.museum.kpi.ua/</a> </strong></span></p> MHKPI@ntu-kpi.kiev.ua (Grygoriy Luparenko) museum@kpi.ua (Constantin Antonenko) Fri, 26 Dec 2014 19:11:57 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Внесок академіка Б.Є. Веденєєва у розвиток гідротехнічної науки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35778 <em><span lang="RU">У статті висвітлюється внесок академіка Б.Є. Веденєєва у розвиток гідротехнічної нау­ки. Показано етапи зацікавлень вченого-інженера гідротехнікою. У 1912-1914 роках з метою удос­коналення своїх знань в галузі портового будівництва молодий Борис Веденєєв здійснював три­валі поїздки до тихоокеанських портів. Тут він був учасником, а подекуди і керівником по­шу­ко­вих партій, які здійснювали гідрологічні і гідрогеологічні вишукування в районі Миколаївська ― на Амурі (тепер Новосибірськ), на Сахаліні, а також в інших місцях тихоокеанського узбережжя. Брав активну участь у будівництві Владивостокського порту. Брав участь у складанні гід­ро­техніч­них проектів дерев’яних і кам’яних пристаней та інших споруд порту. З січня 1916 року Б.</span><span> </span><span lang="RU">Є. Ве­денєєв став завідувачем роботами з будівництва пристаней в Кольській затоці (Мур­мансь­кий порт). Набутий Б.Є. Веденєєвим інженерний досвід на будівництві споруд Вла­ди­вос­токського і Мурманського портів багато в чому сприяв формуванню таланту видатного гідротех­ніка, який розкрився пізніше під час будівництва гідроенергетичних об’єктів. Публікації Б. Є. Ве­денєєва відображають найбільш значущі проблеми, пов’язані з проектування гідро­енер­ге­тич­них споруд в країні і за кордоном, з підвищенням надійності роботи енергетичних систем, із впровадженням прогресивних технологій проведення гідротехнічних робіт та ін.</span></em> Тетяна Карадобрій Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35778 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 Основні етапи життя та діяльності видатного кораблебудівника В. П. Костенка (1881―1956) http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35780 <em><span lang="RU">В статті висвітлюється діяльність корабельного інженера В.П. Костенка на території Росії і України, проаналізовано його внесок у розвиток вітчизняного суднобудування і флоту. Дається характеристика створених Володимиром Полієвктовичем принципово нових форм суден та унікальних для його часу суднобудівних заводів. Важливого значення набувають і наукові доробки корабельного інженера, зокрема ― теорія судна, теорія хвильового опору та необхідність збільшення бойового захисту кораблів. В своїх роботах вчений керувався як вітчизняним, так і значним зарубіжним досвідом. Також, автором здійснено спробу розкрити особистість Володимира Полієвктовича як відомого проектувальника, корабельного інженера, публіциста, політичного і громадського діяча. Маємо, крім того, зазначити, що теоретичні і практичні досягнення В.П.</span><span> </span><span lang="RU">Костенка мали велике значення для розвитку вітчизняного кораблебудування і набагато випередили свій час.</span></em> Олена Сандурська Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35780 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 Михайло Решетньов – фундатор супутникових телекомунікацій http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35781 <em><span lang="RU">В статті аналізується життєвий та творчий шлях конструктора ракетної тех­ніки, організатора виробництва космічних телекомунікаційних систем М.</span><span> </span><span lang="RU">Ф.</span><span> </span><span lang="RU">Решетньова. Ви­світ­лено зв’язки конструктора з Україною. Розглянуто етапи фахового становлення М.</span><span> </span><span lang="RU">Ф.</span><span> </span><span lang="RU">Ре­шет­ньова. Особливості роботи під керівництвом С.</span><span> </span><span lang="RU">П.</span><span> </span><span lang="RU">Корольова, співпраця з М.</span><span> </span><span lang="RU">К.</span><span> </span><span lang="RU">Янгелем. Окрес­лено внесок в розвиток ракетної техніки, зміст робіт. Висвітлено роль Решетньова у ство­ренні та становленні підприємства світового рівня створеного як дублер кон­струк­торсь­кого бюро з ракетної тематики. Доведено винятково визначальну роль Решетньова у створенні переважної більшості радянських супутників зв’язку, космічних систем телекомунікації, ви­зна­чен­ні перспектив та напрямків подальшого розвитку супутникових комунікацій.</span></em> Михайло Ільченко Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35781 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 Конструктор авіаційної, ракетної та космічної техніки академік В. М. Челомей і Україна http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35776 <em><span lang="RU">Стаття присвячена українському періоду в житті та діяльності В.</span><span> </span><span lang="RU">М.</span><span> </span><span lang="RU">Челомея. Володимир Челомей – конструктор і керівник розробок авіаційної, ракетної та космічної тех­ніки. Його праці присвячені проблемам конструкції і динаміки машин, теорії коливань, динамічній стійкості пружних систем. Дитинство, юність і початок творчої діяльності Володимира Миколайовича тісно пов’язані з Полтавою, Україною. Однак ці – українські – сторінки його біо­гра­фії донедавна залишалися поза увагою дослідників, істориків науки і техніки. В.</span><span> </span><span lang="RU">М.</span><span> </span><span lang="RU">Челомей вва­жав Полтаву своєю малою батьківщиною. Наукову і практичну діяльність розпочинав у Києві, Запоріжжі. Він сам та його сім’я мали дружні стосунки з Данилевськими – «полтавською гілкою» нащадків О.</span><span> </span><span lang="RU">С. Пушкіна і М.</span><span> </span><span lang="RU">В. Гоголя. Навчання в КПІ, пізніше – в КАІ та співпраця з ви­дат­ними українськими вченими, інженерами заклали підвалини для подальшої успішної праці В.</span><span> </span><span lang="RU">М.</span><span> </span><span lang="RU">Че­­ломея в обраній ним галузі.</span></em> Ірина Пістоленко Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35776 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 Формування наукового світогляду М. С. Філоненка http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35777 <em><span lang="RU">В статі розглядаються загальні фактори впливу на становлення наукового світо­гляду інженера-залізничника М.</span><span> </span><span lang="RU">С.</span><span> </span><span lang="RU">Філоненка. Висвітлено його основні напрямки діяльності, го­лов­на мета яких полягала у суспільно-просвітницькій роботі серед найбільш широких верств інженерів, особливо у сфері організації руху поїздів. Проаналізовано його життєвий шлях та ос­новні напрямки його діяльності. Досліджено три навчальні заклади: Перша Житомирська чоло­віча гімназія; Київський університет Св. Володимира; Петербургський Інститут інженерів шля­хів сполучення, що закінчив М.С. Філоненко. Висвітлено роль викладачів та професорів в житті Максиміліана Семеновича. Вперше представлено науково-обгрунтовану хронологію фор­му­вання наукового світогляду М.С. Філоненка ― видатного інженера шляхів сполучення в галузі техніч­но­го руху поїздів.</span></em> Марина Рудюк Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35777 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 І. І. Ползунов: тріумф і трагедія винахідника першої в Російській імперії парової машини http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35774 <em><span lang="RU">Стаття присвячена аналізу життя та діяльності Ползунова Івана Івановича [1728, Єкатеринбург ― 16(27).5.1766, Барнаул], видатного російського теплотехніка, одного з винахід­ників теплового двигуна, творця першої в Росії паросилової установки. У 1742 році, після закінчення першої російської гірничозаводської школи в Єкатеринбурзі став «механічним учнем» у головного. механіка уральських заводів М. Бахарєва. З 1748 року працював у Барнаулі техніком з обліку металу, що виплавлявся. У 1750 році став унтер-шихт-мейстером. У бібліотеці Барна­уль­ського заводу познайомився з працями М. В. Ломоносова, вивчив облаштування паронасосних установок. У 1763 році І. І. Ползунов. розробив проект парового двигуна потужністю 1.8 к.с. ― першого у світі двоциліндрового двигуна з об'єднанням роботи циліндрів на один загальний вал, тобто двигуна, універсального за своїм технічним. застосуванням. Президент Бергколегії І. О. Шлаттер відзначив, що проект Ползунова «за новий винахід почесть повинна», але не оцінив достоїнств двигуна і запропонував на підставі європейського досвіду об'єднати новий двигун з водяними колесами. І. І. Ползунов спроектував нову установку для приводу повітро­дув­ного хутра плавильних печей. Установка з рекордною на той час потужністю у 32 к.с. уперше в техніці заводського виробництва дозволила повністю відмовитися від водяних коліс. Оригі­нальність установки Ползунова була оцінена російським вченим-природознавцем Е. Г.</span><span> </span><span lang="RU">Лакс­маном, що відвідав Барнаул у 1765 році. Він написав, що Ползунов ― «людина, що робить честь своїй Вітчизні. Він будує тепер вогняну машину, зовсім відмінну від угорської і англійської». За тиждень до пробного пуску машини І. І. Ползунов, не витримавши напруженої праці, помер від су­хот.</span></em> Юлія Косовець Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35774 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 Внесок конструктора важких танків Ж. Я. Котіна в розробку цивільнї техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35775 <em><span lang="RU">В статті висвітлено внесок Жозефа Яковича Котіна в розробку цивільної техніки. На основі різноманітних відкритих джерел, в тому числі електронних, здійснено спробу об’єк­тив­но­го аналізу конструкції цивільної техніки розробленої Особливим конструкторським бюро танко­будування, що очолював Ж.Я. Котін. Аналіз конструкцій машин проведений на фоні умов їх вико­рис­тання в порівнянні з аналогічними процесами за кордоном. Визначається відповідність тех­ні­ки умовам її експлуатації, повнота реалізації закладених принципів, та місце розроблених машин в історії науки і техніки. Уточнено окремі факти історії розробки нової техніки кон­струк­то­рами військових машин, причини цього та приводи.</span></em> Григорій Лупаренко Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35775 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 О вымыслах, домыслах и недостоверной информации в публикациях российских и украинских историков о гениальном конструкторе Б. Г. Луцком http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35773 <em>Стаття присвячена аналізу публікацій російських і українських істориків про геніального конструктора і винахідника Б.Г. Луцького, з точки зору достовірності наведеної в них інформації. Встановлено, що у всіх публікаціях присутні спотворені і не завжди коректні факти з історії його життя і діяльності. У деяких публікаціях мають місце вигадки і домисли. Мета статті ― спростувати неправдиву інформацію і вказати на недостовірні факти з жит­тя та діяльності Б.Г. Луцького, які зустрічаються в багатьох публікаціях та електронних ЗМІ Росії і України. Встановлено, що в ЗМІ та Інтернеті з'явилася велика кількість статей про Б.Г. Луцького, в яких правда перемішана з вигадками і домислами. Автори цих статей, посила­ючись на неправдиві публікації істориків, видають перекручену інформацію про Б.Г. Луцького за істину. Рекомендовано всім історикам, задля уникнення дублювання помилок, при використанні у своїх публікаціях інформації інших авторів обов'язково її перевіряти, навіть, якщо вона фор­мально підтверджена посиланнями на першоджерела. Інформацію необхідно перевіряти навіть у тих випадках, коли її авторами є відомі та авторитетні історики. На жаль, ніхто не застра­хований від помилок.</em> Александр Фирсов Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35773 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300 Очерк истории развития радиотехнологий в Крыму (1921—1940). Часть 1 http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35771 <em><span lang="RU">У першій частині статті розглянуті наступні розділи дослідження другого періоду історії розвитку радіотехнологій в Криму (1921—1940 рр.): загальноісторичні аспекти, наукові та технологічні здобутки та події періоду, а також радіотехнології, що розвивалися в Криму як в процесі випробувань, так і в процесі експлуатації обладнання: радіозв'язку, теплопеленгації, радіо­локації, гідроакустики, телеуправління, підводного телебачення, радіомовлення. Окремо розглянуто розвиток служби зв'язку Морських сил Чорного моря — Чорноморського флоту, гро­ма­дянського зв'язку та радіоаматорського руху.</span></em> Павел Ермолов Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35771 Sun, 24 Aug 2014 00:00:00 +0300 Історія техніки в контексті генетичної коеволюції природних і антропогенних систем http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35772 <em><span lang="RU">Аналізуються місце, значення і задачі історії техніки, виходячи з взаємопов’язаних еволюційних процесів, що відбуваються в природі, суспільстві і в техніці. Наголошується на клю­чо­вій ролі системних законів спадковості, які забезпечують неперервний структурно-інфор­маційний зв'язок між історичним минулим, через сьогодення, з майбутнім. На прикладі технічної електромеханіки показано, що її історія є невід’ємною складовою генетично організованого процесу еволюції, який технічно реалізується людиною у відповідністі з генетичними програ­мами структурної організації електромеханічних об’єктів. Аналізується фундаментальність генетичної інформації, матеріальними носіями якої виступають історично визначені об’єкти техніки, музейні експонати, технічна документація, патенти, тощо. На конкретних прикладах показано взаємозв’язок історичних досліджень з генетичними програмами макро- і мікрорівнів і технологією генетичного передбачення нових класів технічних об’єктів. Акцентується увага на необхідність переходу від концепції відокремленості і самодостатності історичного минулого, до стратегії передбачуваної і гармонізованої коеволюції людини, природи і техніки. Обгрун­то­вана необхідність організації досліджень в рамках нового наукового напряму «генетична історія техніки».</span></em> Василь Шинкаренко Авторське право (c) 2021 Дослідження з історії техніки http://rht-journal.kpi.ua/article/view/35772 Tue, 24 Jun 2014 00:00:00 +0300